maskpostB

مطالب آموزشی پزشکی

maskpostB

مطالب آموزشی پزشکی

۲۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زنبور درمانی

عسل برای قرن هاست که در درمان زخم های باز مورد استفاده قرار می گیرد. تا زمان رشد آنتی بیوتیک ها در اواسط قرن 1900، عسل اولین درمان برای زخم ها در این بین بود. استفاده از عسل به عنوان درمان زخم برای 50 سال آینده به ویژه در کشور های غربی توجهات را از خواهد داد. با این حال، در 20 سال اخیر، با توجه به نگرانی از توسعه سریع آنتی باکتریال های مقاوم در برابر باکتری، علاقه به مصرف عسل به وجود آمده است.

 

تعداد زیادی از مطالعات علمی بررسی شده، اثربخشی مصرف عسل، به ویژه عسل مانوکا در درمان زخم های شدید و مزمن مانند زخم پای دیابتی را نشان می دهد. عسل می تواند برای درمان زخم های باز، سوختگی و زخم های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد. نتایج مطالعات نشان داده است که عسل مصرف شده برای زخم های باز دارای نتایج زیر است:

 

التهاب، ورم و درد به سرعت کاهش می یابد

بوی ناخوشایند متوقف می شود

بستن زخم می تواند برای رشد دوباره بافت ها بدون درد تعویض شود

جای زخم کوچکی باقی می ماند

نشان داده شده است که عسل برای جلوگیری از رشد باکتری های زخم جلوگیری کرده و از مبتلا شدن زخم به عفونت محافظت می کند. همچنین عسل شامل محیطی مرطوب و غنی از مواد مغذی است که در واقع باعث بهبود روند طبیعی بدن می شود.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

1-افزایش وزن

مصرف منظم و متوسط ??پسته برای مدیریت وزن بسیار مفید است زیرا ما را طولانی تر سیر نگه می دارند و میل به خوردن مجدد غذا کاهش می یابد و در نتیجه چاقی را کنترل می کند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که پسته از کالری بالایی برخوردار است و 100 گرم پسته می تواند حدود 562 کالری را تأمین کند، که این حتی بیش از یک چهارم از کالری مورد نیاز روزانه بدن ما (براساس رژیم غذایی 2000 کالری) است.

 

پرخوری کردن با پسته به دلیل طعم خوشمزه آن بسیار آسان است (و بیش تر اوقات نمک به آن ها اضافه می شود تا خوشمزه تر شوند) بنابراین اگر می خواهید از پسته لذت ببرید پس تعداد انگشت شماری از آن ها را بردارید و مستقیما از بسته بزرگ پسته لذت نبرید. پسته می تواند هدف یک میان وعده سالم و راحت باشد اما فقط وقتی که در حد اعتدال خورده شود. 

2- فشار خون بالا

پسته به شکل طبیعی حاوی مقدار زیادی سدیم نیست و در حقیقت مقدار سدیم موجود در پسته های طبیعی تقریبا بین 0 تا 2 میلی گرم سدیم در هر 30 گرم پسته است. با این حال، پسته های بو داده سدیم زیادی دارند (حدود 121 میلی گرم سدیم در هر 30 گرم) زیرا آن ها با نمک چاشنی می شوند (که منبع اصلی سدیم است).

این سطح سدیم بد نیست و در حقیقت بدن ما به حدود 1500 میلی گرم تا 2400 میلی گرم سدیم در روز نیاز دارد زیرا سدیم نقش مهمی در حفظ تعادل الکترولیت بدن دارد، به انتقال ایمپالس های عصبی کمک می کند، برای انقباض عضلات لازم است، فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد و غیره.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

۱- روغن بنفشه و درمان عرق سوزی نوزاد
نکته جالب در معرفی این گیاه این است که درمانگران طب سنتی بر این باورند که روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است، عارضه‌ای که سوزش و خارش آن ناراحتی بسیاری برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دو آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد. اگر چه در کنار استعمال این روغن تدابیر دیگری مانند اصلاح رژیم غذایی نیز باید توسط مادر رعایت شود تا نوزادش کمتر مواد غذایی با طبع گرم را توسط شیر او دریافت کند. از این رو به مادرانی که نوزاد آن‌ها غالبا با سوزش در ناحیه ران مواجه است، توصیه می‌شود میوه‌های خنک مانند شاتوت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. همچنین از ترکیباتی مانند آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغزخیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.
۲- گیاهان موثر برای درمان آلرژی

گیاهانی مانند چای سبز، دارچین و زردچوبه، بابونه، بنفشه ی سه رنگ، آویشن، گل مغربی، عشقه، نعنا، گل همیشه بهار، ریشه ی بابا آدم برای درمان آلرزی کودکان مفید هستند. همچنین برای درمان حساسیت های فصلی نوزادان می توانید از دم کرده عناب استفاده کنید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

۱- استراحت ناکافی مادر
این موضوع یکی از دلایل مهم در کاهش شیر مادر می باشد و وقتی که شما نوزادی دارید که شب ها به راحتی نمی خوابد قطعا استراحت کافی نخواهید داشت. باید برای این منظور سعی کنید شب ها زودتر بخوابید (خواب بین ساعات ۱۰ تا ۲ بیش از ۳ برابر موثرتر از بقیه ساعات شب است!) و از طرفی حتما سعی کنید روزها چرت بزنید.
۲- مشکلات هورمونی مادر
مشکلاتی مانند سندرم پلی کیستیک تخمدان، دیابت، تیروئید بالا یا پایین ، فشار خون بالا یا مشکلات هورمونی باعث سخت باردار شدن می شود. هر یک از ابن عوامل باعث تولید کم شیر می شود زیرا تولید شیر به سیگنال های هورمونی فرستاده شده به سینه وابسته است. در برخی موارد با درمان مشکل می توان تولید شیر را افزایش داد اما مصرف شیر خشک نیز لازم است. مشاور شیردهی نیز به شما کمک می کند.
۳- قرص های زردی یا هنگام زایمان
مادر هیچگاه به این نکته توجه نمی کند که قرص های استفاده شده در هنگام درد زایمان بر توانایی نوزاد در شیر خوردن تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد تاثیر قرص ها تا یک ماه باقی می ماند. زردی نوزاد باعث خوابالو بودن نوزاد می شود بنابراین برای شیر خوردن بیدار نمی شود. در این حالت باید شیر را بدوشید. هنگامی که زردی برطرف شد و قرص ها از سیستم بدن نوزاد خارج شد می توانید به خوبی به او شیر بدهید و به شیر دوشیدن نیز نیازی نیست.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

بدفرمی گوش نوزاد

گوش های بدفرم ، بزرگ و یا بهتر است به زبان عامیانه بگوییم به گوش های بادبزنی معروفند. غضروف و لاله گوش در نوزادی بسیار منعطف است و طوری به نظر می رسد که گوش کودک بادبزنی است. بررسی ها نشان می دهند، کودکان و نوزادانی که گوش های بزرگتر از حد معمول دارند شنوایی محیطی بیشتری دارند و حواس ۵ گانه آنها قوی تر است و کودکانی زرنگ و شیطون هستند.

اندازه گوش معمولی:

سؤال خیلی از والدین این است که اندازه معمول گوش در نوزادان چقدر باید باشد؟ طبق گفته متخصصان ، شکل و فرم و اندازه گوش در تمامی افراد متفاوت است. ولی گوش طبیعی و نرمال باید با جمجمه زاویه ای ۲۵ تا ۳۰ درجه داشته و فاصله لبه های آن تا جمجمه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی متر باشد. اندازه طول عمودی گوش طبیعی در یک فرد بالغ معمولا ۶-۵‌/‌۵ سانتی‌متر است.

۱- زمینه های ژنتیکی و وراثت:

اولین و مهمترین عامل در ایجاد شکل گوش نوزاد است. گوش های بزرگ تا حدود زیادی ژنتیکی است و اغلب اوقات با بزرگ شدن سن و رشد ناحیه سرگوش ها کوچک تر می شوند و به سمت نرمال شدن روی می آورند.

۲- درمان بدشکلی گوش نوزادان با عمل جراحی:

به طور معمول گوش‌های برجسته یا بادبزنی فقط با عمل جراحی اصلاح می‌شود که هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰۰ پوند دارد و پس از پنج سالگی کودک قابل انجام است. بهترین زمانی که برای عمل زیبایی گوش توصیه می‌شود براساس نوع بدفرمی متفاوت است، ولی معمولا برای بدفرمی‌های لاله گوش بهترین زمان ۷ـ۵ سال است، یعنی زمانی که رشد گوش در کودک تکمیل شده زیرا رشد لاله گوش از نوزادی تا ۳ سالگی سیر بسیار سریعی دارد و تقریبا در ۷ سالگی به حداکثر رشد خود رسیده و بیشتر از این مقدار بزرگ نخواهد شد.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

مرحله اول – یک تشت یا وان مخصوص برای حمام کردن کودک تهیه نمایید و تا نیمه از آب پر کنید. هرگز هیچ استفاده دیگری از این تشت نکنید. قبل از حمام کردن وان را به خوبی بشویید. درجه حرارت آب تشت بایستی باید حدود ۳۷ درجه سانتیگراد باشد (آب گرم باشد، نه داغ). در ابتدا برای مادری که تجربه چندانی ندارد، استفاده از دماسنج های مخصوصی که به همین منظور در داروخانه ها به فروش می رسند، توصیه می شود. با چند بار حمام کردن، مادر می تواند از طریق گذاشتن آرنج دستش در آب درون تشت، گرم و سرد بودن آن را تنظیم نماید.

 

مرحله دوم – ابتدا سر نوزاد را بر روی دست تان تکیه داده و کتف او را به خوبی بچسبید و خیلی آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت کنید. با کمک دست آزادتان، صورت او را با آب بشویید (برای شستن صورت نوزاد، نیازی به صابون نیست). شستشوی کودک باید به آرامی و با حوصله انجام گیرد. کودکان و به خصوص نوزادان از حرکات خشن و ناگهانی به شدت وحشت دارند.

مرحله سوم – با کمک لیف نرم و صابونی شده، روی سینه ، زیر بغل ، شکم و دست ها و پاهای کودک را بشویید. طی حمام کردن، مرتبا با او حرف بزنید. حتی در صورت گریه کردن کودک، شما باز هم آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و او را از سخنان محبت آمیز خود محروم نسازید. نوزاد به خوبی، ملایمت و خشم مادر را تشخیص داده و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

 

مرحله چهارم – برای شستن سر نوزاد، در حالی که پشت سر او را به قسمت ساق دست تان تکیه داده اید، ران او را خوب و مطمئن بچسبید و سپس دست دیگرتان را به شامپوی مخصوص بچه آغشته کرده و با حرکات ملایم و دایره ای شکل سر او را شستشو دهید. برای آبکشی هم، سر نوزاد را کمی به عقب برده و آب را به آرامی از جلوی سر به سمت عقب سر بریزید تا آب وارد چشم ها و بینی و گوش او نشود.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

۱- انواع چیپس ها:

نمک فراوان موجود در چیبس نه تنها موجب از دست دادن آب بدن می شود بلکه چیبس حاوی مقادیر بالایی از چربی نیز می باشد. همچنین باعث تشنگی و عطش کودک می شود.

۲- پفک:

مصرف پفک ها به علت داشتن رنگدانه های مصنوعی به کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود. استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک باعث افزایش وزن، چربی خون ، آسیب دیدن کلیه ها، تجمع آب در بدن، تورم بافت ها و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود.

۳- کره بادام زمینی:

با وجود اینکه کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر است. با این حال چسبندگی آن می تواند باعث رسوبات و مشکلات دهان و دندان برای کودک شود

۴- نوشابه های گاز دار:

همانطور که می دانید پزشکان تأکید زیادی روی عدم مصرف نوشابه ها  برای بزرگترها دارند چه رسد به کودکان و نوزادان که آنها را در آینده با مشکلات گوارشی مواجه خواهد نمود. پس هرگز به نوزاد خود نوشیدنی های مصنوعی و فرآوری شده ندهید.

۵- ماهی:

همانطور که می دانید ماهی برای پوست، قلب، و موی یک فرد بالغ مفید است. با این حال، ماهی می تواند باعث تحریک آلرژی و آثار منفی روی کودکان شود. غذاهای دریای که مقدار بالایی جیوه دارند نیز برای سلامت کودک بسیار خطرناک هستند. مادران خوراکی‌هایی همچون ماهی را تا ۲ سالگی به کودک خود نباید بدهند زیرا آنزیم گوراشی کودک آمادگی هضم آن را ندارد.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 مادرانی که در مورد میزان مصرف  شزبت کلسیم برای کودک خود اطلاعی ندارند باید بدانند که میزان مصرف این شربت برای کودکان ۱ تا ۳ ساله معادل ۷۰۰ میلی گرم (کمی بیشتر از نصف قاشق غذاخوری) در روز است که این میزان در سن ۴ تا ۸ سالگی به ۱۰۰۰ میلی گرم (یک قاشق غذاخوری) در روز می رسد. البته بهتر است برای اطلاع دقیق از میزان مصرف این شربت با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

دلیل استفاده شزبت کلسیم برای کودکان توسط بعضی از مادران این است که کلسیم بی خوابی را کاهش می‌دهد. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻜﻤﻠﻬﺎﻯ ﻛﻠﺴﻴﻢ، ﺷﺒﻬﺎﺳﺖ! ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺻﻮﺭﺕ میگیرد ﻭ نیز ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞاینکه ﮐﻠﺴﯿﻢ میتواند ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. اما بعضی پزشکان هم بهترین زمان مصرف مکمل های کلسیم را ۱ ساعت بعد از غذا می دانند که باید همراه با یک لیوان پر آب میل شود. ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ ﺧﻴﻠﻰ ﺑﻪ ﺟﺬﺏ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﻛﻤﻚ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ همراه کردن ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺷﯿﺮ ﺷﺐ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ شربت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﭼﻮﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺗﺎﺣﺪﻭﺩﻯ ﻳﺒﻮﺳﺖ ﻫﻢ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺑﻬﺘﺮﻩ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ به کودک داده بشه.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 

  • مدت زمان بارداری: نوزادان زودرس معمولا کوچکتر هستند و نوزادانی که در زمان مشخص به دنیا می آیند ممکن است بزرگتر باشند.
  • سیگار کشیدن: مادران سیگاری کودکان کوچکتری به دنیا می آورند.
  • دیابت بارداری: داشتن دیابت بارداری به داشتن کودکان بزرگتر از حد استاندارد منجر میشود.
  • وضعیت تغذیه: وضعیت ضعیف و نامناسب تغذیه هنگام بارداری میتواند منجر به تولد کودک کوچکتر و اضافه وزن بیش از حد مادر هنگام بارداری هم باعت تولد کودک بزرگتر شود.
  • سابقه خانوادگی: بعضی کودکان کوچکتر و یا بزرگتر به دنیا می آیند و این ممکن است فقط بخاطر سابقه ی خانوادگی باشد.
  • جنس: دخترانی که به دنیا می آیند معمولا وزن کمتری نسبت به پسرها دارند.
  • چندقلوزایی: یک کودک تنها هنگام تولد وزن بیشتری نسبت به کودکان دو قلو یا چند قلو دارد.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 

۱- تأثیر عوامل محیطى:

عوامل محیطی به شیوه های مختلفی بر خواب کودکان تأثیر می گذارند که  از جمله آنها موارد زیر را می توان نام برد.

  • بستر و تخت خواب نامناسب و ناراحت
  • حضور در محیط بیگانه (تغییر محل خواب)
  • دما (مثل گرما و سرماى زیاد)
  • نور (مثل قرار گرفتن در محیط بسیار تاریک یا بسیار روشن)
  • شلوغى (مثل سرفه، صحبت، صداى خرناس دیگران و غیره)

گاهی هم شرایط نامطلوب محیط مثل دما، سروصدا و نور اتاق آرامش بچه را برهم می زند. مثلا می گویند دمای اتاق بچه باید ۳۰ درجه سانتی گراد به بالا باشد چون امکان دارد پتویش را کنار بزند و سرما بخورد. در حالی که این درجه حرارت مطلوب نیست و بچه به دلیل گرمای اتاق بی قرار می شود و نمی تواند خوب بخوابد. درجه حرارت ایده آل اتاق خواب ۲۴ ۲۱ درجه سانتی گراد است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا مهدوی